Vedtatt første gang 03.05.2025
§1 Fondets Formål
- Fondets formål er å arbeide til det beste for personer med osteogenesis imperfecta (OI) og deres familier, primært i Norge.
- Fondet kan yte finansiell støtte til forskning, bedring av behandling og andre tiltak knyttet til OI.
- Fondet kan også yte støtte til kompetanseheving for helsepersonell som arbeider med OI.
§2 Fondets Styre
- Fondet ledes av et styre på 5 personer; leder, nestleder, sekretær, styremedlem og vara.
- Styremedlemmer og vararepresentanter velges av årsmøtet i NFOI etter innstilling fra valgkomiteen. Representanter fra NFOIs styre skal fortrinnsvis ikke velges inn i fondsstyret.
- En representant for NFOIs styre har møterett, men ikke stemmerett, i fondsstyret.
- Styret velger kasserer dersom regnskapsfunksjonen ikke ivaretas av engasjert regnskapsfører.
- Styremedlemmer og vararepresentanter velges for 2 år om gangen.
- Representanter kan gjenvelges.
§3 Styremøter
- Fondets styre sammenkalles når styreleder finner det nødvendig eller når minst to styremedlemmer krever det.
- Det skal avholdes minst to møter hvert år.
- Styret er beslutningsdyktig når mer enn halvparten av styremedlemmene eller deres vararepresentanter er til stede.
- Styrets beslutninger fattes med simpelt flertall når ikke annet er bestemt i vedtektene.
- I tilfelle stemmelikhet, gjør leders stemme utslaget.
- Det skal føres protokoll over styrets forhandlinger.
§4 Forvaltning av Fondets Formue
- Styret skal forvalte fondets formue på best mulig måte, slik at denne ikke forvitrer på grunn av inflasjon (KPI) eller andre forhold.
- Fondets formue skal forvaltes på en måte som sikrer stabil avkastning og minimal risiko.
- Styret skal regelmessig evaluere og justere investeringsstrategien for å tilpasse seg endringer i markedet.
- Fondets regnskaper skal revideres årlig av en autorisert revisor.
- Fondets regnskaper skal legges fram på NFOIs årsmøte.
§5 Retningslinjer for Utbetalinger
- Fondet kan yte finansiell støtte til prosjekter og tiltak som er i tråd med fondets formål.
- Søknader om støtte skal vurderes av styret, som avgjør om midlene skal tildeles.
- Utbetalinger skal skje i henhold til vedtatte rammer for fondet.
- Alle utbetalinger skal dokumenteres og rapporteres i fondets regnskaper.
- Utbetalinger gjøres av fondets leder og NFOIs leder i fellesskap.
§6 Søknadsprosess
- Søknader om støtte skal sendes skriftlig til fondets styre.
- Søknaden skal inneholde en beskrivelse av prosjektet eller tiltaket, inkludert mål, forventet resultat og ev. tidsplan.
- Søknaden skal også inneholde et detaljert budsjett for prosjektet eller tiltaket.
- Styret kan be om ytterligere dokumentasjon eller informasjon dersom det anses nødvendig for vurderingen.
- Styret skal behandle søknader fortløpende og gi skriftlig tilbakemelding til søkerne innen en rimelig tidsfrist.
- Avslag på søknader skal begrunnes skriftlig.
§7 Krav til Rapportering av Midler
- Mottakere av støtte fra fondet skal levere en skriftlig rapport om bruken av midlene innen en fastsatt frist.
- Rapporten skal inneholde en oversikt over hvordan midlene er brukt.
- Styret kan kreve ytterligere dokumentasjon eller informasjon dersom det anses nødvendig.
- Manglende rapportering kan medføre krav om tilbakebetaling av midlene.
§9 Revisjon av Vedtekter
- Vedtektene kan revideres av årsmøtet i NFOI.
- Forslag til endringer må sendes skriftlig til styret minst 3 måneder før årsmøtet.
- Endringer krever 2/3 flertall blant de fremmøtte med stemmerett.
§10 Oppløsning av Fondet
- Ved oppløsning av fondet skal fondets midler brukes i tråd med fondets formål.
- Beslutning om oppløsning krever 2/3 flertall på to påfølgende årsmøter.
- Eventuelle gjenværende midler skal overføres til hovedforeningen.
§11 Kommunikasjon og Informasjon
- Fondet skal informere om sine aktiviteter og beslutninger gjennom årlige rapporter til NFOIs årsmøte.
- Informasjon om tildelinger og prosjekter skal være tilgjengelig for NFOIs medlemmer, søkere og samarbeidspartnere via NFOIs hjemmeside.