NFOIs vårsamling 2025

Helgen 2. – 4. mai møttes flere av NFOIs medlemmer til vårens store happening, det vil si årets kombinerte årsmøte- og vårsamling. Mer presist var det nøyaktig 55 voksne, 6 ungdommer, 6 barn og 6 assistenter som møttes på Quality Hotel Expo for sosialt samvær, årsmøte og faglig påfyll. Helgen startet med middag og sosialt samvær på fredag kveld.

Programmet

Lørdagen startet som vanlig med styrets informasjonstime der vi blant annet informerte om at vi har modernisert/fått ny logo. Det kan du lese mer om litt senere. Etter at årsmøtet ble avholdt effektivt og godt som det pleier på lørdag morgen, var tiden etter årsmøtet satt av til faglige innlegg om både smerteprosjekt og om psykisk helse. Etter to informative og gode foredrag var det fint å avslutte dagen med noe litt «lettere» i aktivitetsgrupper. I aktivitetsgruppene kunne vi velge mellom alt fra shuffleboard-turnering, håndarbeidsgruppe, brettspill, tur i nærområdet og «betroelser» i baren.

Vi hadde fire helt nye medlemmer med oss i år; to voksne som har fått diagnosen som ungdom/ung voksen, en som er forelder til voksne barn med OI og en forelder til et barn med OI. Det er alltid hyggelig å bli kjent med nye medlemmer og vi synes det er gøy når flokken utvides.

Lørdagen avsluttet slik fredagen begynte; med middag og sosialt samvær. Vi hadde også en helt ny vri på lotteriet vårt under middagen. Inntektene fra lotteriet, som i år ble på 3 600 kroner, går til NFOIs solidaritetsfond. Tusen takk til alle som bidro her.

Søndagen er som vanlig avsatt til erfaringsgrupper, og her var det temaer for noen og enhver. For voksne med OI kunne man velge mellom temaene «Et meningsfylt liv utenfor arbeidslivet» og «Jeg har ikke skadet meg, skal jeg på rehab allikevel?». Det var i tillegg satt opp egne grupper for både ungdom, for foreldre og for pårørende.

Nytt styre

Du lurer kanskje på om hvem som nå sitter i styret i NFOI? Vi hadde selvsagt valg, og i år takket vi av Lars (nestleder) og Knut (vara). Samtidig ønsket vi Dag Martiniussen og Gry Tofte Haugen velkommen tilbake til styret. Begge to har lang erfaring fra styrearbeid i NFOI fra tidligere.

Det betyr at styret per 03.05.25 består av følgende personer:

· Leder: Inger-Margrethe Stavdal Paulsen

· Nestleder: Leif Richard Bårdsen

· Kasserer: Dag Martiniussen

· Sekretær: Mari Kristine Melheim

· Styremedlem: Andreas Henden

· Styremedlem: Maren Rognaldsen

· Vara: Lena Merethe Engan

· Vara: Gry Tofte Haugen

Fondsstyre

Vi synes det er så gøy med valg, så vi valgte også et helt nytt styre til det nyopprettede BeLi-fondet. Dere husker kanskje at vi i fjor fortalte at vi hadde fått en stor pengegave Lisbeth Myhre og hennes avdøde mann Bernt Valland. Dette er midler som det er knyttet betingelser til, og det har blitt opprettet et fond som har egne vedtekter. Vi vil informere mer om dette senere, men vi kan fortelle at fondet har fått et godt styre bestående av følgende fem personer.

· Leder: Jan Helge Meland

· Nestleder: Nicolai Wendt

· Sekretær: Silje Marie Hebnes

· Styremedlem: Alf Arne Vullstad

· Vara. Eirik Rud Iversen

Logo

Lørdag morgen før selve årsmøtet var det som vanlig det vi kaller «Styrets informasjonstime». Her brukte vi litt tid til å snakke om logo. Vi har over tid sett behov for en mer funksjonell logo som blant annet fungerer bedre på digitale flater og i sosiale medier. Styret har derfor gjennom det siste året fått hjelp fra en grafisk designer til å fornye logoen vår og utarbeide en helhetlig visuell identitet med farger, fonter på skrift og regler for bruk. Dette arbeidet resulterte i to forslag som det ble stemt over i løpet av dagen.

Vi vet at det er mye følelser knyttet til det med logo, og at mange har et sterkt forhold til den originale logoen som vi har hatt med oss siden starten. Det er noe vi anerkjenner. Allikevel mener vi det var riktig og hensiktsmessig å fornye den så vi har en logo som passer til våre behov i dag. Det er tatt utgangspunkt i den originale logoen, og formene i den har blitt raffinert og forenklet.

Det som hele tiden har vært har vært viktig er at den fungerer godt digitalt og kommunikasjonsmessig. Resultatet er det som på fagspråket kalles en evolusjon av vår eksisterende logo der man har beholdt elementene, samtidig som de har blitt forenklet. Det vil nok allikevel oppleves som om det er en helt ny logo. Den nye logoen har fått et mer moderne preg (selv om det ikke var målet), og passer nå på de ulike digitale flatene vi benytter i dag.